Kelner
Kelnerzy należą do grupy poszukiwanych pracowników w kraju i za granicą. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczynia się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewnia im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy. W pracy za granicą wymagane są dodatkowe umiejętności posługiwania się językiem zawodowym.
Zadania zawodowe kelnera:
- planuje posiłki i układa proste menu,
- organizuje przyjęcia okolicznościowe i catering,
- przygotowuje salę konsumencką dla gości,
- doradza i udziela konsumentowi informacji dotyczących jadłospisów, wartości odżywczych potraw oraz technologii ich przyrządzania,
- przyjmuje i rejestruje zamówienia klienta,
- inkasuje należności, rozlicza się z pobranych potraw i napojów oraz dziennego utargu,
- serwuje potrawy i napoje w zakładzie gastronomicznym i na przyjęciach,
- obsługuje gości hotelowych w restauracji i pokoju hotelowym,
- sporządza lub kończy przyrządzanie potraw w obecności gościa,
- organizuje i porządkuje stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,
- współpracuje w grupie (z kelnerami, kucharzami i pionem hotelowym),
- zarządza zespołem kelnerów podczas obsługi kelnerskiej i ocenia ich pracę,
- ocenia wielkość, świeżość, dekorację oraz estetykę potraw i napojów pobieranych z kuchni i bufetów przed podaniem ich konsumentowi.
Wymagania psychofizyczne właściwe dla zawodu:
Zdolności:
- aktywność,
- dobra pamięć,
- kierownicze i organizatorskie,
- koncentracja uwagi,
- logiczne myślenie,
- łatwość wypowiadania się,
- myślenie twórcze,
- organizatorskie,
- poczucie estetyki,
- pracowitość,
- spostrzegawczość i podzielność uwagi,
- sprawność manualna,
- uczciwość,
- wyobraźnia i myślenie twórcze,
- wytrwałość,
- zdolności organizatorskie.
Cechy osobowości:
- bezkonfliktowe współdziałanie w grupie,
- dążenie do podnoszenia swoich umiejętności,
- dobra pamięć,
- dokładność i systematyczność,
- solidność,
- dyskrecja,
- komunikatywność,
- konsekwentność w działaniu,
- kreatywność,
- miła aparycja,
- odporność na stres,
- odpowiedzialność za wykonywaną pracę,
- samodzielność,
- uczciwość,
- umiejętność pracy w zespole,
- wysoka kultura osobista,
- życzliwość.
Sprawności sensomotoryczne:
- dobry słuch i wzrok,
- miła aparycja,
- prawidłowa wymowa,
- prawidłowe widzenie barw,
- spostrzegawczość,
- wytrzymałość fizyczna,
- wrażliwość i pamięć sensoryczna,
- wytrzymałość psychofizyczna,
- sprawność ruchowa (bez zaburzeń równowagi i świadomości),
Kelner może być zatrudniony w:
- restauracji,
- kawiarni,
- barze,
- pubie.
Dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie kelnera absolwent otrzymuje po potwierdzeniu dwóch kwalifikacji:
- T.9. Wykonywanie usług kelnerskich
- T.10. Organizacja usług gastronomicznych