Technik hotelarstwa
Hotelarstwo - zawód z przyszłością
Turystyka jest "lokomotywą" gospodarki wielu krajów, dziedziną przynoszącą ogromne dochody i dającą zatrudnienie milionom ludzi. Szybki rozwój branży turystycznej ściśle wiąże się z tworzeniem bazy noclegowej i żywieniowej, w której wykwalifikowani kandydaci będą mogli znaleźć pracę.
Do podstawowych zadań zawodowych wykonywanych przez technika hotelarstwa należą wszystkie czynności związane z fachową i kompleksową obsługą gościa hotelowego (recepcja, służba piętrowa, gastronomia, usługi komplementarne).
Zadania zawodowe:
- fachowa i kompleksowa obsługa gościa hotelowego posługując się technikami pracy na stanowiskach w różnych rodzajach i kategoriach bazy hotelowej,
- organizowanie pracy w zakładzie hotelarskim,
- organizowanie usług gastronomicznych oraz prawidłowe obsługiwanie konsumenta,
- organizowanie i obsługiwanie kongresów, targów, zjazdów i innych imprez,
- organizowanie usług turystycznych i rekreacyjnych,
- wyposażanie i urządzanie wnętrza różnych jednostek hotelowych i gastronomicznych,
- współpracowanie z firmami świadczącymi usługi dla zakładów hotelarskich,
- prowadzenie korespondencji i obsługiwanie nowoczesnego sprzętu biurowego,
- postępowanie z zasadami etyki i kultury zawodu,
- stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowe.
Gdzie może pracować technik hotelarstwa?
Typowymi miejscami pracy technika hotelarstwa są obiekty bazy noclegowej takie jak: zakłady hotelarskie, ośrodki wypoczynkowe, zakłady uzdrowiskowe, pensjonaty, zajazdy, gościńce, schroniska, kwatery prywatne i inne, a także współczesna baza ruchoma: promowa, żeglugowa, kolejowa, lotnicza, rotele, seatele, flaytele i inne.
Technik hotelarstwa może być również zatrudniony w organach administracji samorządowej, zajmującymi się usługami hotelarskimi, a także w branżowych organizacjach i stowarzyszeniach.
Ponadto może również prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług noclegowych.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
W ZS Czudec w zawodzie technik hotelarstwa Można zdobyć dwie kwalifikacje:
- T.11. Planowanie i realizacja usług w recepcji
- T.12. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
Wymagania psychofizyczne właściwe dla zawodu
Predyspozycje |
Cechy |
Umiejętności |
- gościnność,
- wysoka kultura osobista i zawodowa,
- duże wyczucie taktu
- opanowanie
- dyskrecja
- cierpliwość
- powściągliwość
- wyrozumiałość
- tolerancja
- wysokie poczucie obowiązku i odpowiedzialności
- elastyczność
- uczciwość
- szybka orientacja
- dobra pamięć
- zdyscyplinowanie
- komunikatywność(ale nie gadatliwość)
- poczucie humoru(ale nie wesołkowatość)
- dbałość o higienę osobistą
- dobra prezencja
- dokładność i rzetelność przy wykonywaniu każdej czynności
|
- zachowanie dystansu (uprzejmość a nie poufałość, empatia lecz bez osobistego zaangażowania)
- samokontrola
- szybkie przyswajanie wiedzy
- obsługa urządzeń biurowych
- łatwość adaptacji do nowych warunków
- uważne słuchanie
- znajomość języków obcych
- chęć ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji
- panowanie nad wyrazem twarzy
- posiadanie wiedzy ogólnej z zakresu hotelarstwa i związanych z nim nauk
- szybkie podejmowanie decyzji
- umiejętność pracy w stresujących warunkach
|