Program promocji zdrowia na lata 2011-2013
Program Promocji Zdrowia
na lata 2011-2013
w ramach projektu
"Szkoła Promująca Zdrowie"
Szkolny Program Promocji Zdrowia w Zespole Szkół w Czudcu.
Promocja zdrowia jest to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem i doskonalenie swego zdrowia. Celem nadrzędnym w promocji zdrowia, jest kształtowanie u młodzieży zachowań (stylu życia) i warunków sprzyjających zdrowiu, jego poprawie i ochronie.
Celem i zadaniem szkoły promującej zdrowie jest wspieranie każdego ucznia w rozwijaniu przezeń jego indywidualnego potencjału zdrowia. Zadaniem szkoły jest także wspomaganie całej społeczności szkolnej w tworzeniu warunków i perspektyw rozwoju zdrowia. Nauczanie i wychowanie - tradycyjnie uznawane za cele podstawowe - są tutaj tylko częścią szerszej perspektywy edukacyjnej, którą wypełnia strategia wspierania rozwoju osobistego (fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego) indywidualnego ucznia.
Ze znanych zapisów ustawowych najbliższe duchowi szkoły promującej zdrowie są artykuły duńskiej ustawy oświatowej wprowadzonej w życie w kwietniu 1994 roku. Ustawa ta wyraźnie stwierdza, że: „Nauczanie należy tak przygotować, aby odpowiadało potrzebom i warunkom pojedynczego ucznia". Można w niej znaleźć zapis mówiący w zrozumiały sposób o partnerstwie w edukacji szkolnej: „W każdej klasie i w każdym przedmiocie nauczyciel współpracuje na bieżąco przy ustalaniu celów, które trzeba się starać zrealizować".
I. Szkoła Promująca Zdrowie ma na celu:
- Edukację prozdrowotna w ramach programu nauczania i wychowania.
- Uwzględnienie zdrowia w życiu szkoły - troska o dobre samopoczucie uczniów i pracowników.
- Współdziałanie szkoły z rodziną i społecznością lokalną, instytucjami wspierającymi.
Edukacja prozdrowotna to niezbędny element promocji zdrowia - jest to proces, w którym ludzie uczą się dbać o zdrowie własne i innych. Nadrzędnym celem szkoły promującej zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej - uczniów i pracowników.
Aby osiągnąć ten cel, aby wspólnie tworzyć zdrowe i bezpieczne środowiska fizyczne i społeczne - promować zdrowie należy:
- zapewnić sprzyjające zdrowiu środowiska fizyczne pracy i nauki (budynek, rekreacja, posiłki, bezpieczeństwo, itp.),
- kształtować u uczniów i pracowników szkoły poczucie odpowiedzialności za zdrowie,
- zachęcać do zdrowego życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
- umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego
- i społecznego oraz wzmacniać poczucie własnej wartości,
- przedstawiać dla promocji zdrowia i bezpieczeństwa społeczności szkolnej (uczniom i dorosłym) jasne cele,
- kształtować dobre relacje między: pracownikami i uczniami, samymi uczniami, szkołą i rodzicami oraz społecznością lokalną,
- wykorzystać wszelkie dostępne środki w społeczności lokalnej dla wspierania działań w zakresie promocji zdrowia,
- planować wszechstronną edukację prozdrowotną z zastosowaniem metod aktywizujących uczniów,
- wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności, niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz poprawy i ochrony środowiska fizycznego.
W tworzeniu Szkoły Promującej Zdrowie współuczestniczą:
- uczniowie,
- nauczyciele,
- odzice,
- inni pracownicy szkoły,
- inne osoby ze społeczności lokalnej.
II. Koncepcja i strategia.
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie oparta jest na ogólnych założeniach promocji zdrowia, rozwijanej przez Światową Organizację Zdrowia oraz z dorobku kilku międzynarodowych konferencji poświęconych szkolnej edukacji zdrowotnej. W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom.
Założyliśmy, że:
Szkoła
- jest środowiskiem, którego społeczność uczy się, pracuje, żyje, zdobywa doświadczenia, nabywa umiejętności - nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, rozwija zainteresowania, odpoczywa, bawi się itp. Szkoła jest więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć, stwarzać poczucie bezpieczeństwa,
- jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują,
- jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów.
Promująca
- tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia,
- umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.
Zdrowie
- ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii,
- decyduje o jakości naszego życia obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.
Znaczący wpływ na zdrowie mają zmiany stylu życia, pracy, nauki, sposobu spędzania wolnego czasu. Praca i wypoczynek powinny być dla ludzi źródłem zdrowia. W promocji zdrowia za podstawowe sprawy należy uznać Przede wszystkim troskę o siebie i innych. Promocja zdrowia wspiera osobisty i społeczny rozwój człowieka, poprzez udostępnienie informacji o zdrowiu, edukację do zdrowia i doskonalenie umiejętności życia.
Tworzenie szkoły promującej zdrowie to wyzwanie dla wszystkich nauczycieli, ponieważ to oni w największym stopniu zmieniają rzeczywistość szkolną, od nich najwięcej zależy.
III. Główne cele i treści programowe szkoły promującej zdrowie.
Cel strategiczny
Kształtowanie motywacji wiedzy i umiejętności zdrowego stylu życia, a także podejmowanie działań na rzecz zdrowia własnego i innych.
Cele operacyjne wybrane z Narodowego Programu Zdrowia:
- Zmniejszenie rozpowszechniania palenia tytoniu.
- Zwiększenie skuteczności zapobiegania chorobom zakaźnym - AIDS.
- Realizacja programu Wady Cewy Nerwowej pt. „Już teraz mogę zadbać o zdrowie swego przyszłego dziecka".
- Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego.
- Poprawa sposobu żywienia i jakości zdrowotnej żywności.
- Ograniczenie używania substancji uzależniających i związanych z tym szkód zdrowotnych, jakim jest uzależnienie.
- Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie występowaniu zaburzeń psychicznych.
- Higiena, rozwijanie umiejętności życiowych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, dojrzewania.
- Zwiększenie aktywności fizycznej.
Sposoby realizacji programu
- rozmowy prowadzone z młodzieżą na lekcjach wychowawczych,
- organizowanie spotkań z pielęgniarką szkolną na lekcjach wychowawczych,
- organizowanie spotkań z zaproszonymi gośćmi np. z SANEPIDU, higienistką szkolną, lekarzami,
- organizowanie konkursów, realizacja programów,
- tematyczne filmy video, prezentacje multimedialne,
- gazetki ścienne,
- plansze, ulotki, foldery,
- komunikaty w radiowęźle szkolnym,
- apele szkolne,
- przedstawienie scenek tematycznych we współpracy z teatrzykiem szkolnym, przy współpracy z Samorządem Szkolnym,
- udział w konkursach.
Treści programowe i ich realizacja na lata 2011-2014
- Zmniejszenie rozpowszechniania palenia papierosów:
- Zwiększenie skuteczności zapobiegania chorobom zakaźnym - AIDS:
- konkurs plastyczny, test wiedzy, gazetka ścienna,
- światowy Dzień AIDS.
- Włączenie Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej
- Realizacja programu Wady Cewy Nerwowej:
- lekcje biologii, prowadzone w klasach programowo najwyższych.
- Poprawa sposobu żywienia ludności i jakości zdrowotnej żywności:
- gazetki szkolne,
- zdrowe żywienie w konkursach, skeczach, scenkach, włączone
- w szkolne obchody pierwszego dnia wiosny,
- przygotowanie przedstawienia Gala - teatrzyk szkolny.
- Ograniczenie używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym szkód zdrowotnych:
- uzależnienia,
- pogadanki pedagoga szkolnego w klasach,
- rozmowy indywidualne z uczniami,
- zorganizowanie apelu szkolnego.
- Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie występowaniu zaburzeń psychicznych:
- obciążenie nauką szkolną,
- stres życia codziennego,
- uśmiech jako profilaktyka zdrowia psychicznego.
- Wady postawy - aktywność fizyczna:
- klub dyskusyjny z nauczycielem wychowania fizycznego, członkiem zespołu ds. promocji zdrowia,
- gazetka ścienna,
- ulotki i plansze.
- Zmniejszenie częstości wypadków, szczególnie drogowych:
- zaproszenie do klas funkcjonariusza z policji drogowej.
- Wracamy do pracy rozpoczętej cztery lata temu z dziedziny higieny zdrowia wokół różowej wstążeczki czyli: "Raka piersi można uniknąć, można wyleczyć":
- prelekcja dla dziewcząt i kobiet naszej szkoły;
- samokontrola piersi - kaseta video,
- rozdanie tematycznych ulotek i broszur.
Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia:
- Przewodnicząca - mgr inż. Agnieszka Rybak
- Zastępca mgr Wioletta Sarna- Szura (pedagog szkolny)
- Wicedyrektor ds. kształcenia zawodowego - mgr inż. Monika Tarczyńska - Obrocka
- Przedstawiciel RP ds. edukacji zdrowotnej - mgr Jacek Lenart
- Higienistka szkolna - p. Teresa Wańczyk
- Nauczyciele przedmiotów gastronomicznych - mgr Anna Cygan, mgr inż. Justyna Karnasiewicz, mgr Joanna Moskwa, Magdalena Farej
- Przewodnicząca Zespołu Wychowawczego - mgr Urszula Gurbisz
- Sklepik uczniowski - mgr Małgorzata Piękoś
Uczestnicy programu:
- dyrekcja szkoły
- Zespół ds. Promocji Zdrowia
- wychowawcy klas
- PCK
- uczniowie
- rodzice i opiekunowie
Dokumentacja programu
- protokoły zebrań Zespołu ds. Promocji Zdrowia.
- zapisy w dziennikach lekcyjnych.
- informacje, ulotki, plansze, aktualne hasła w gablocie szkolnej.
- sprawozdania roczne na podsumowującej RP w czerwcu.
Osoby i instytucje wspierające działalność programową
- dyrektor szkoły
- wychowawcy klas
- Samorząd uczniowski
- Powiatowa Stacja SANEPID-u w Strzyżowie
- Starostwo Powiatowe Strzyżów
- służba zdrowia
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
- Urząd Gminy
- Policja
Zgodnie z najnowszą propozycją Światowej Organizacji Zdrowia we współczesnej strategii działań na rzecz zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży głównymi kierunkami naszych działań będą:
- rozwijanie zasobów dla zdrowia, eliminowanie czynników ryzyka dla zdrowia.
Za priorytety uznaje się:
- intensyfikację działań z zakresu promocji zdrowia w odniesieniu do dzieci i młodzieży,
- zapobieganie: urazom, otyłości, używaniu substancji psychoaktywnych, przemocy w rodzinie i między rówieśnikami, chorobom przenoszonym drogą płciową (w tym HIV) oraz ciążom wśród małoletnich,
- zapewnienie poradnictwa oraz pomocy dla rodziców, dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zdrowia psychicznego (zwłaszcza u dzieci najmłodszych i nastolatków), przewlekle chorych, niepełnosprawnych.