Regulamin Rady Rodziców
Regulami Rady Rodziców
Zespołu Szkół w Czudcu
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Rada Rodziców Zespołu Szkół w Czudcu zwana dalej „Radą Rodziców” działa na podstawie Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 1996r. nr 67 z późniejszymi zmianami), Statutu Szkoły i niniejszego regulaminu.
- Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów.
- Rada Rodziców jest organem społecznym i samorządnym, współdziałającym z: Dyrektorem Szkoły, Rada Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim i innymi instytucjami w realizacji ustawowych zadań Zespołu Szkół.
- Podstawowe zasady działania Rady Rodziców określa niniejszy Regulamin zatwierdzony na zebraniu ogółu rodziców w dniu 13 września 2012 r. zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
§ 2
- Kadencja Rady trwa 1 rok.
- Jeżeli w czasie kadencji Rady z jej składu ubędzie członek Rady (przedstawiciel oddziału), organizuje się wybory uzupełniające do Rady.
- Rada podejmuje decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających i określa zasady ich przeprowadzenia.
- Skład Rady może być zmieniany raz w roku szkolnym na wiosek, co najmniej 50% jej członków.
- Z dniem 15 września członek Rady, którego dziecko ukończyło w poprzednim roku szkolnym naukę w szkole, z mocy prawa przestaje pełnić powierzony mandat.
§ 3
- Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe o charakterze opiniująco - doradczym.
- Zasady, tryb tworzenia oraz zadania komisji i zespołów ustala Rada.
II. Cele i zadania Rady Rodziców
§ 4
Celem Rady Rodziców jest:
- Reprezentowanie ogółu rodziców uczniów oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie do innych organów w tym zakresie spraw.
- Działania na rzecz wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej funkcji szkoły.
- Prezentowanie wobec Dyrektora Szkoły, nauczycieli, organów nadzorujących pracę szkoły opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach Zespołu Szkół.
- Współdziałanie ze szkołą w zakresie wychowania i nauczania uczniów w duchu wartości chrześcijańskich i patriotycznych.
§ 5
Zadaniem Rady Rodziców jest
- Wspomaganie działalności dydaktyczno-wychowawczej Zespołu Szkół poprzez pomoc organizacyjną i finansową w:
- organizowaniu spotkań, wyjazd ów naukowych, wycieczek szkolnych oraz imprez kulturalno - oświatowych,
- organizowaniu uroczystości szkolnych,
- wyposażaniu w pomoce dydaktyczne,
- pomoc uczniom będącym w szczególnie trudnej sytuacji rodzinnej.
- Pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań gimnazjum.
- Gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działań Zespołu Szkół.
- Wyrażanie i przekazywanie opinii na temat pracy szkoły.
§ 6
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki
dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów.
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania uczniów Zespołu Szkół.
- Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Zespołu Szkół.
III. Wybory do Rady Rodziców
§ 7
- Wybory prowadzone są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.
- Rodzice uczniów danej klasy zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę oddziałową (klasową).
- Rada oddziałowa powinna liczyć nie miej niż 3 osoby. O liczebności Rady oddziałowej decydują rodzice podczas zebrania.
- Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.
- Osoba otrzymująca największą liczbę głosów w wyborach do Rady oddziałowej jest jednocześnie wybrana do Rady Rodziców szkoły, jeżeli zebranie rodziców oddziału nie postanowiło inaczej.
- Obwieszczenie o wynikach wyborów, podanie do wiadomości składu Rady Rodziców i zwołanie pierwszego powiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora Szkoły.
- Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców powinno odbyć się nie później niż 14 dni od terminu wyborów.
- Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców otwiera Przewodniczący lub zastępca poprzedniej Rady Rodziców i składa sprawozdanie finansowe za ubiegłą kadencję oraz przekazuje dokumenty finansowo - księgowe i protokół Rady Rodziców.
IV. Władze Rady Rodziców.
§8
Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady, Zastępcę Przewodniczącego, Sekretarza, Skarbnika i 3 osobową Komisję Rewizyjną.
§ 9
- Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Zastępca Przewodniczącego Rady przyjmuje obowiązki Przewodniczącego w czasie jego nieobecności. Zakres zadań Zastępcy ustala Przewodniczący.
- Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
- Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem zgromadzonym przez Radę.
- Komisja Rewizyjna nadzoruje prace Rady, w tym działalność finansową. Dwa razy w roku Komisja Rewizyjna przedstawia rodzicom sprawozdanie z wykonywanego nadzoru.
V. Posiedzenia Rady
§ 10
- Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie.
- Poza terminami ustalonymi w harmonogramie posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący, powiadamiając członków Rady, co najmniej siedem dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania siedmiodniowego terminu.
- Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie: z inicjatywy 1/3 składu Rady, na wniosek Dyrektora Szkoły lub Rady Pedagogicznej.
§ 11
- Przygotowanie posiedzenia Rady jest obowiązkiem Przewodniczącego. Członkowie Rady na siedem dni przed posiedzeniem otrzymują projekt porządku obrad. Projekt porządku obrad zamieszczany jest także na stronie internetowej szkoły.
- Posiedzenia Rady prowadzone są przez Przewodniczącego lub upoważnionego członka Rady.
- W posiedzeniach Rady może brać udział z głosem doradczym Dyrektor Zespołu Szkół lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgoda lub na wniosek Rady.
- Posiedzenie Rady jest ważne, jeśli bierze w nim udział co najmniej połowa członków Rady.
§ 12
- Posiedzenia Rady są protokołowane.
- Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady.
VI. Podejmowanie uchwał
§ 13
- Rada obraduje na zebraniach i podejmuje uchwały w sprawach należących do jej kompetencji określonych w ustawach oraz przepisach wydawanych na podstawie tych ustaw.
- Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Głosowanie w sprawach personalnych odbywa się w trybie tajnym.
§ 14
Uchwały Rady są numerowane w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
§ 15
Opinie Rady podejmowane są w takim samym trybie jak uchwały.
VII. Prawa i obowiązki członków Rady
§ 16
- Członkowie Rady maja prawo:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
- wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach szkoły,
- głosowania na równych prawach w przypadku wszystkich decyzji podejmowanych przez Radę.
- Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady.
VIII. Fundusze Rady
§ 17
- Rada może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową szkoły.
- Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności Zespołu Szkół z następujących źródeł:
- z dobrowolnych składek rodziców,
- z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji,
- z dodatkowych imprez organizowanych przez Radę Rodziców zgodnie,
- z obowiązującymi przepisami finansowymi.
§ 18
- Szczegółowe zasady wydatkowania funduszy Rady są ustalane corocznie przez Radę w preliminarzu budżetowym.
- Środki z funduszu Rady mogą być przeznaczane jedynie na zadania, które wynikają ze statutu szkoły.
§ 19
Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady mogą składać:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna.
§ 20
- Rada ma wydzielone konto bankowe.
- Środkami zgromadzonymi na koncie Rada dysponuje za pośrednictwem dwóch upoważnionych osób: Przewodniczącego i Skarbnika.
IX. Postanowienia końcowe
§ 21
Wszelkie zmiany regulaminu są dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 22
Przewodniczący Rady Rodziców jest upoważniony do opiniowania i reprezentowania całej Rady Rodziców.
§ 23
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
§ 24
Rada Rodziców posługuje się pieczątką o następującej treści:
RADA RODZICÓW
przy Zespole Szkół
w Czudcu